Profilering av Iris-konsernet og selskapenes tjenester i media, er en viktig del av kommunikasjonsarbeidet. Vi skal ha en profesjonell kontakt med mediehusene. Det gjelder både når informasjonsflyten går fra oss for å informere om en sak, og når vi blir kontaktet.

Gjennom 2021 hadde vi en rekke oppslag i lokale publikasjoner på nett og papir. I tillegg var det innslag fra Iris i NRK Nordland.

Iris-selskapene tar samfunnsansvar utover det viktige samfunnsoppdraget vi har fått av eierne våre. Profileringen i media har utvilsomt bidratt til sterkere omdømmebygging og ikke minst god dokumentasjon av vårt samfunnsansvar. 

Informasjon ut til media har også i år skjedd via pressemeldinger, kontaktpleie og pressekonferanse.

Det er sjelden negative oppslag i media, men i 2021 har vi hatt flere både om avfallsordningen og direktørens avgang. 

Et utvalg av saker som har vært profilert i lokale media i 2021:

  • Innbyggerne må nå kjøpe bioposene.
  • Dyrere å levere restavfall
  • Prisøkning på restavfall - leserbrev
  • Salten best på plastsortering
  • Ny direktør i Iris
  • Vil være en motvekt til "sløsesjokket"
  • Aksjon Reine Strender også i år
  • Et liv på lag med naturen
  • 30 tonn marint avfall til nå i år
  • Mikroplast på timeplanen
  • Kalle og Tralle med avfallsforestilling
  • Gjenvunnet betong ble fantastisk installasjon
  • Mye feilsortert glass
  • Emballasje er stikkordet
  • Kvalitetsjord av matavfallet
  • Nye glassdunker til husholdningene
  • Flere branntilløp i restavfallet
  • 60 tonn med marint avfall
  • Vant nasjonal kommunikasjonspris
  • Borettslag vant pris på 25.000 kroner
  • Årets strandryddere og strandryddeuka høsten 21
  • Ny daglig leder i HT Safte
  • Samarbeid mellom Iris og Egna
  • Samarbeid med Omatt

I tillegg til disse sakene har det på nett- og i papiravisene i Salten vært flere mindre saker om Iris og flere radioinnslag.