Gjenvinning

Drivkraften i kildesortering og gjenvinning er at de materialer vi sorterer ut brukes som råstoff i ny produksjon. En viktig del av virksomheten vår er å finne gode avsetningskanaler for avfall som vi tar inn til anlegget vårt, samt å arbeide for at farlig avfall ikke havner på deponi.

Under finner dere oversikt over avsetningen av ulike fraksjoner, mens figurene til høyre gir en oversikt over hvor mange tonn som behandles på de ulike måtene.

Papp og papir
Iris Produksjon har sortert om lag 8600 tonn papp, papir og kartong i 2011. Alt av papp og papir som vi tar i mot, går til gjenvinning i en eller annen form.  Papir vi mottar leveres Norske Skog sin fabrikk på Skogn der det blir til nytt papir. Papp sendes til Ranheim og benyttes som råstoff til ny papp. Drikkekartonger sendes til Fiskeby Board i Norrkøping, hvor det gjenvinnes til nye papirprodukter. Noe av årsaken til den lave summen for drikkekartonger, er at vi ved årsskiftet hadde store mengder uavhentet på lager. Dette ble sendt videre i begynnelsen av 2012 og kommer på dette årets statistikk.

Papir 4149 4069 4013
Papp 2969 2994 2595
Drikkekartonger 49 61 20
B-papir 939 1104 1599

Plast
Plasten Iris Salten mottar fra husholdninger og næringsliv i Salten, sorteres og presses på Iris sitt anlegg på Fauske, før det sendes videre til gjenvinning.  Husholdningsplasten sendes til to anlegg i Tyskland hvor den sorteres. På landsbasis blir cirka 40% materialgjenvunnet og resten energigjenvunnet (2009). Næringslivsplast gjenvinnes både i Norge og i utlandet. Materialgjenvinningsgraden på landsbasis var i 2009 59%, mens resten ble energigjenvunnet. Plast vi leverer direkte til energigjenvinning fraktes til Umeå og fjernvarmeanlegg på Heimdal. Dette utgjør 104 tonn.

Husholdningsplast Iris 596 500 683
Næringsplast 286 300 151
Landbruksplast 260 320 248

Metall
Den store økningen i metall sendt til gjenvinning, henger i hovedsak sammen med at dette har blitt en avfallsfraksjon privatpersoner nå kan sortere ut og levere gratis ved våre miljøtorg. Tidligere var dette en fraksjon privatpersoner måtte sortere som restavfall og betale for ved miljøtorgene.  For Iris sin del medfører økt sortert metall økte inntekter.

Metall 1091  1032 1473

El-avfall
El-avfall er alle typer avfall som bruker eller leder strøm, enten via stikkontakt eller batteri. Det er ulik håndtering av ulike typer elektronikk, men det er svært høy gjenvinningsgrad på det avfallet som samles inn.

El-avfall (EE og Renas) 960 1055  1067

Glass- og metallemballasje
Det vi samler inn av glass- og metallemballasje, benyttes til tildekking av asbest, veibygging på eget anlegg og fyllmasse i dreneringsgrøfter.

Tonn   2009 2010 2011
Intern bruk 100 758 867
Til gjenvinning 619 0 0

Trevirke
Alt returnert trevirke sorteres og kvernes før videre håndtering. Det som går til energigjenvinning leveres til bioenergianlegg i Sverige, og resterende materiale benyttes som strukturmateriale når vi komposterer matavfall eller avløpsslam på egne anlegg.

Tonn 2009 2010 2011
Til energi- gjenvinning 2149 3664 3592
Til kompostering 3088 3420 4433
Lager 898 1443 1200

Trykkimpregnert trevirke og kreosotbehandlede stokker er klassifisert som farlig avfall, og behandles deretter.

Tekstiler
I 2011 har vi samarbeidet med UFF om håndtering av tekstiler som kommer inn til våre anlegg.  Det ble eksportert 211 tonn tekstiler fra Salten. Vi har sammen med Iris Salten hatt en gjennomgang av UFF sin virksomhet, og er meget fornøyd med arbeidet de gjør.

Sluttbehandling av restavfall
1. juli 2009 trådde forbudet mot å deponere ordinært restavfall i kraft. Det meste av vårt restavfall går nå til energigjenvinning, og bare en liten del som ikke kan leveres forbrenningsanlegg blir nå lagt på deponi, innenfor de gjeldende regler.