Kvalitet og HMS

Iris sin politikk og overordnede mål for miljø, kvalitet, helse og sikkerhet skal være styrende for vår måte å arbeide på, og for alle valg som gjøres i bedriften. Vår politikk avspeiler hvilke krav vi stiller til oss selv, og som vi blir evaluert og målt ut fra.

De målene vi arbeider etter kan deles inn i tre:

• Kvalitetsmål: God kvalitet på varer og tjenester gjør at Iris oppfyller kundens avklarte krav, og foretrekkes som leverandør.
  • Miljømål: De miljøpåvirkninger som følger av Iris sin drift skal ikke påføre neste generasjon økte miljøproblemer.
  • Helse- og sikkerhetsmål: Ingen skal, direkte eller indirekte, få akutte eller varige skader eller helseplager som følge av vår drift og virksomhet.

Iris Salten IKS og de tre Iris-døtrene er sertifisert og godkjent etter kravene i de tre internasjonale standarder, NS-EN-ISO 14001:4000 (Miljø), NS-EN-ISO 9001:2008: (Kvalitet) og NS-EN-OHSAS 18001:2007: (Helse og sikkerhet).

I 2011 er det gjennomført intern og ekstern revisjon av vår virksomhet. Ved den eksterne revisjonen ble det ikke avdekket avvik. Arbeidstilsynets har hatt en egen gjennomgang av vår virksomhet i 2011, og konkluderte med at det ikke var avdekket forhold som medførte avvik eller anmerkninger knyttet til vår drift.

Mattilsynet gjennomførte i 2011 tilsyn ved vårt anlegg, og konkluderte med at vi hadde avvik når det gjelder dokumentering og gjennomføring av prøvetaking og temperaturovervåkning. Iris Produksjon reviderer nå sin driftsinstruks og sine internkontrollsystemer for både kompostering av matavfall og avløpsslam, slik at disse avvikene kan lukkes.

Iris-selskapene har felles AMU med lik representasjon fra arbeidstakere og arbeidsgivere, og vi har totalt fem verneombud og et hovedverneombud. Det er lagt stor vekt på involvering av verneombudene i gjennomføring av vernerunder og vurdering av risiko i selskapene, og i 2011 har vi gjennomført grundig opplæring av nye verneombud.

Iris-selskapene driver et kontinuerlig forbedringsarbeid for å unngå at det oppstår feil, eller at avvik gjentas. Avvik skal dokumenteres og analyseres. Tiltak iverksettes og avvik lukkes så raskt som mulig innenfor tidsfrist for maksimal behandlingstid.  Alle avvik som rapporteres behandles i AMU.

Ulykke med personskade har medført sykefravær for tre personer. Ingen av disse er påført alvorlige skader. Risikovurderinger er foretatt og rutine gjennomgått på bakgrunn av alle rapporterte ulykker og nestenulykker. Vi har i 2011 hatt stor fokus på informasjon til kunder og publikum for å hindre at farlig avfall legges i restavfall, da dette kan medføre branntilløp og skape farlige situasjoner for medarbeiderne våre, skade bygningene våre og medføre utslipp av miljøgasser.

I tabellen nedenfor gis en oversikt over de avvik vi har registrert i 2011, sammenlignet med tallene for 2010. Noe av økningen i 2011 skyldes at alle små og store avvik fra internrevisjon og vernerunder nå dokumenteres i vårt elektroniske avvikssystem.

Oversikt over skader, ulykker og mindre avvik
Type HMS-avvik 2010 2011
Ulykke med personskade 3 3
Nesten ulykke med personskade 16 20
Materiell skade, ingen personskade 40 37
Brudd på prosedyre 105 153
Sum 164 213

Iris Salten IKS er en IA-bedrift og har godkjent bedriftshelsetjeneste.