2015_Gjenvinning.png

Gjenvinning

Drivkraften i kildesortering og gjenvinning er at materialene vi sorterer ut blir råstoff til nye produkter. Brukt papir blir til nytt papir, brukt glass blir til nytt glass, og brukt metall blir til nye produkter av metall, for å nevne noe.

For Iris Produksjon er det derfor viktig å finne gode avsetningskanaler for avfall som vi tar inn til anlegget vårt, og ikke minst å sørge for at farlig avfall ikke havner på deponi.

JORDMASSER
Iris Produksjon satte rekord i mottak av jordmasser i 2013. Den ble ettertrykkelig slått i 2014. Også 2015 ble det levert store mengder med både rene og forurensede jordmasser.
Massene er lagret på og ved deponiet.

Jordmasser 2012  2013 2014 2015
Forurenset jord til deponi 21 507 35 073 27 609 42 854
Forurenset jord til behandling 794 6 590 169 201
Oljeholdig slam 32 26 174 82
Reine jord- og leirmasser 39 739 81 735 122 443 100 215

(tallene er i tonn)

PAPP OG PAPIR

Iris Produksjon håndterer om lag 8000 tonn papp, papir og kartong på vårt anlegg på Vikan. I 2015 ble sorteringslinjen lagt ned. Alt blandet papir, papp og drikkekartonger presses og sendes til sentrale anlegg i Norge og Sverige for sortering. Samtlige underleverandører er miljøsertifisert etter ISO 14001.

Papp sendes til Ranheim og benyttes som råstoff til ny papp. Den største andelen papp kommer fra næringslivet.

Mengden som leveres kan variere en del fra år til år, alt etter som hvor mye vi har på lager ved årsskiftet.

Til papirgjenvinning 2012  2013 2014 2015
Papir 4034 3899 3912 5395 *)
Papp 2566 2469 2868 2432
Drikkekartonger 43 45 24 *)
B-papir 1201 1179 1129 *)

(tallene er i tonn)

*) Mengden av B-papir og drikkekartonger ligger inne i tallet for papir. Derfor den store økningen fra 2014 til 2015 for denen fraksjonen.

PLAST
Grovsortering og pressing av plast ble flyttet fra vårt anlegg på Fauske til Vikan etter at ombygging og ny presse var installert i juni.
Herfra sendes plasten til materialgjenvinning og energigjenvinning.

Plast som er av så dårlig kvalitet at den ikke kan brukes som råstoff i nye produkter, sendes til forbrenningsanlegg i Umeå i Sverige.

På landsbasis går omlag 43 prosent av husholdningsplast og 60 prosent av næringslivsplast til råstoff i nye produkter.

Av husholdningsplasten som sendes til sortering brukes over 80 prosent til nye plastprodukter som plastrør, blomsterpotter og gulvplater.

Det viktigste for oss er å få innbyggerne i Salten til å levere ren plast som ikke er blandet med andre fraksjoner. Spesielt papir og klær er et vanlig innslag i plastsendingene.

Av husholdningsplasten vi fikk inn i 2015, ble 80 tonn sendt til energigjenvinning på grunn av for dårlig kvalitet. Resten gikk til gjenvinning og nye produkter. Mengde plast levert fra oss kan variere fra år til år, dette avhenger av hvor mye som ligger på lager ved årsskiftet.

Plast til gjenvinning  2012 2013 2014 2015
Husholdningsplast Iris 677 565 581 635
Næringsplast 249 140 315 367
Landbruksplast 221 145 372 226

METALL
Den store økningen i mengden metall som er sendt til gjenvinning, kommer i hovedsak av at metall er blitt en avfallsfraksjon som privatpersoner kan sortere ut og levere gratis ved våre miljøtorg. Tidligere var dette en fraksjon som privatpersoner måtte levere som restavfall og betale for ved miljøtorgene.  For Iris sin del fører økningen i mengde av sortert metall til økte inntekter, som også kommer husholdningene til gode.

Metall til gjenvinning  2012 2013 2014 2015
Metall 1559 1788  1926 2041

EL-AVFALL
Alt av elektronikk, kabler og hvitevarer er levert til anlegget til Østbø på Fauske. El-avfall er alle typer avfall som bruker eller leder strøm, enten via stikkontakt eller batteri. Det er ulik håndtering av ulike typer elektronikk, men det er svært høy gjenvinningsgrad på avfallet som samles inn. Metall er den største fraksjonen som tas ut til gjenvinning. Det er viktig å få ut alle elektroniske produkter ut av restavfallet, da de inneholder farlige stoffer. Er vikan med i IP i sin helhet?

El-avfall til gjenvinning  2012 2013 2014 2015
El-avfall (EE og Renas) 1132 1034 1234 1133

GLASSEMBALLASJE OG HERMETIKK
Det som ble samlet inn av glassemballasje og hermetikk i 2012, er benyttet til tildekking av asbest, veibygging på eget anlegg og fyllmasse i dreneringsgrøfter. I 2013 blir det etablert en ny innsamlingsordning hos husholdningskundene. Alt av glass- og metallemballasje i 2013 er sendt til gjenvinning. Herfra går de inn i produksjon av nye produkter. Innføringen av den nye henteordningen hos husholdningskundene har bidratt til en økning fra 2012 til 2013 på hele 264 tonn. Nedgang?

Glassemballasje og hermetikk   2012 2013 2014 2015
Intern bruk 946 0 110 0
Til gjenvinning 0 1210 1191 1251
Mottatt mengde 946 1210 1301 1251

Trevirke
Alt returnert trevirke sorteres og kvernes før videre håndtering. Det som energigjenvinnes flises og leveres til Jamtkraft sitt bioenergianlegg i Østersund, Bioenergianlegg i Södertälje (Söder Energi) og Norske Skog sitt anlegg på Skogn. Resterende materiale benyttes som strukturmateriale ved kompostering av matavfall og avløpsslam på eget anlegg. Vi er avhengige av kvernet trevirke for å kompostere. Størrelsen på lageret vil ha innvirkning på totalmengden. Økning?

Flis ut                    2012 2013 2014 2015
Til energi       gjenvinning 4 430 7 054 6 879 10 232
Til kompostering 3 506 2 355 1 143 2233
Total mengde  7 936 9 409 8 022 12 465

(tallene er i tonn)

Trykkimpregnert trevirke og kreosotbehandlede stokker er klassifisert som farlig avfall, og sendes til forbrenningsanlegg for farlig avfall i Kumla i Sverige.

TEKSTILER
I 2015 har vi som tidligere år, samarbeidet med UFF (U-landshjelp fra folk til folk) om håndtering av tekstiler som kommer inn til våre anlegg. Ordningen med mottak av tekstiler ble utvidet på slutten av 2013 til også gjelder alt av husholdningstekstiler og bagger, vesker ol. Det som leveres til oss trenger ikke lenger være helt, men må være reint og tørt.

Tekstiler       2012 2013 2014 2015
Mottatt på miljøtorg 204 233 272 306

(tallene er i tonn)

Tekstilene som samles inn, blir sendt til sorteringshaller i Estland og Litauen. Gjennom samarbeidet med UFF bidrar folk i Salten til arbeidsplasser i de baltiske landene, CO2-reduksjon og penger til bistandsprosjekter i Afrika.

2015_NOKKELTALL_Gjenvinning.png