2015_Dirktorens_rapport.png

Direktørens rapport

Vi i Iris har alltid utfordret oss selv på å være i forkant når det gjelder å ta i bruk nye metoder, i tillegg til å selv strebe etter å utvikle nye, gode løsninger. Det skal ikke være for ingenting at en av våre fire verdier er nyskapende.

I våre strategier står det at Iris er til for at folk og næringsliv i Salten skal bli kvitt avfall på en enkel, effektiv og miljøvennlig måte, til en rimelig pris. Vår miljøpolitikk er: «De miljøpåvirkninger som følger av Iris sin drift skal ikke påføre neste generasjon økte miljøproblemer».

Dette er en god samlet strategi som hjelper oss å utvikle oss videre på en miljøvennlig måte. De siste årene har vi endret kildesorteringen slik at vi nå samler inn plast og glass hver fjerde uke, i stedet for hver åttende uke. Vi har store forhåpninger om at dette vil øke utsorteringen av både glassemballasje og hermetikk, samt plastemballasje fra restavfallet.

I vinter har vi gjort forsøk med innkjøring av matavfall hver fjerde uke, i stedet for hver andre uke. Det reduserer antall kjørte kilometer. Parallelt med disse endringene har vi tatt i bruk to hybride renovasjonsbiler. Sidelasteren er den første i sitt slag i Norge med elektrisk drevet påbygg. Dette er en dyrere løsning enn konvensjonelle renovasjonsbiler, men vi vet at det er her fremtiden ligger. Om få år vil vi med stor sikkerhet ha renovasjonsbiler i tettbygde strøk som ikke drives av bensin eller diesel. I tillegg til å bruke 20 % mindre drivstoff, fører bilene til bedre arbeidsmiljø og redusert støy i gatene.

I 2015 fikk du muligheten til å laste ned IRIS-appen til din telefon. Der finner du din tømmekalender med varsling og annen nyttig informasjon fra IRIS. Over 7728 kunder har lastet ned dette nye hjelpemidlet. Om det betyr at vi kan avslutte utdeling av papirkalender vil vi komme tilbake til.

I 2011 var vi bekymret for utviklingen i Iris Produksjon etter at det ble forbudt med deponering av ordinært restavfall. Etter å ha brukt en tid til å områ oss ble det gjort et strategisk skifte som innebar at Vikan skulle bli det nye, trygge tilbudet for levering av forurensede masser i Nord-Norge. Siden den tid har vi tatt imot 154 000 tonn forurensede masser på Vikan. Dette har bidratt til trygg drift i IP, en sikker løsning for forurensede masser i egen region, og gode overskudd med utbytte til våre eiere. Det skal IP fortsette med også i fremtiden. En fremtid som vil inneholde nye behandlingsløsninger som fører til at disse massene kan gå ut igjen fra anlegg og bli til nytte, i stedet for å være til overs.

For flere år siden fikk Iris pålegg om å rense sigevannet fra deponiet i Vikan. Dette var et pålegg som var vanskelig å etterkomme, mest fordi vi ikke klarte å se for oss hvilken teknisk løsning vi skulle benytte. Vår erfaring gjennom tidligere forespørsler var at dette var svært dyrt både i innkjøp og i drift. Til tross for dette besluttet styret at vi skulle starte opp arbeidet med å finne en renseløsning på egen hånd. Det ble vurdert som svært fordelaktig for Vikan dersom vi kunne vise til at vi selv klarte å rense utslippene fra eget anlegg. Etter tre års hardt arbeid, med flere ombygginger og endringer, kunne vi ta i bruk vårt nye renseanlegg. Dette ble faktisk så vellykket at vi etablerte datterselskapet Mivanor AS med forretningsidé om å selge renseløsninger til andre. Så langt har vi bygget og levert to anlegg, og vi har flere under prosjektering.

I 2012 gjorde styret i Labora et ambisiøst vedtak om å satse på analysemetoden PCR. PCR er et genetisk analyse som brukes både innenfor kriminologi, humane undersøkelser og også for å undersøke dyrehelse. I Labora ble det vedtatt at vi skulle ta dette i bruk i vår veterinærtjeneste rettet mot oppdrettsnæringen. Enda i dag er det kun tre laboratorier i Norge som har tatt i bruk denne teknologien. Kompetanse innenfor denne nye teknologien gir Labora et veldig godt utgangspunkt for videre vekst.

HT Safe har i 2015 investert i ny digital nødnettsentral, som gjør det mulig for dem å være både legevakt og alarmmottak. Dette gjør at HT Safe styrker sin posisjon i et stadig voksende marked innenfor velferdsteknologi. HT Safe er en av de få nødmottakene i Norge som som er åpent 24 timer i døgnet, sju dager i uken. Denne fordelen skal utnyttes videre for å utvikle selskapet og trygge viktige arbeidsplasser i Salten.

2015 har vært et nytt år hvor vi har utviklet IRIS og selskapene i konsernet videre. Det er vi veldig stolte av.

Jeg takker alle ansatte i IRIS-konsernet for en veldig god jobb i 2015.

Bodø 7. april 2015.

Leif Magne Hjelseng