2014_arsmelding_Direktorens-rapport_arsmelding.jpg

Direktørens rapport


9 oktober 1992 var jeg på åpningen av Vikan avfallsdeponi. Det var det mest moderne deponiet i Nord-Norge da det åpnet. Det hadde både verksted for maskinene og vekt for å veie inn avfallet, noe som var svært sjelden på den tid. Under åpningen av anlegget ble det sagt av en av talerne at dette anlegget var så kostbart at det ikke ville bli innført noen form for nymotens kildesortering i uoverskuelig fremtid. I 1993 ble det lagt 41000 tonn på deponiet, 209 tonn gikk til gjenvinning – det var glass som ble samlet inn for seg, og sendt til Moss glassverk. 


Fra januar 1994 tok Iris over ansvaret for renovasjonen i de fleste kommunene i Salten, og siden Sørfold sin inntreden i 1996, har hele Salten forholdt seg til Iris som tjenesteleverandør og kundekontakt i de aller fleste spørsmål som gjelder avfallshåndtering, kildesortering og gjenvinning. Det betyr at Iris i løpet av 2014 har feiret 20 års jubileum.

Iris har som sitt hovedmål at folk og næringsliv i Salten skal bli kvitt avfallet sitt på en enkel, effektiv og miljøvennlig måte til en rimelig pris. Det skal være vår rettesnor ute på bilene, på miljøtorget og når kundene tar kontakt med de som sitter på kontoret. Hvis vi klarer å etterleve vårt hovedmål, så gjør vi jobben vår både overfor våre eiere og våre kunder.
Også i 2014 har vi gjennomført en større undersøkelse rettet mot våre kunder. Den gir gode resultat samtidig som den gir oss råd for hvor vi kan bli bedre. Når vi spør kundene om hvor fornøyd de er med jobben vi gjør når vi henter avfall hos de, så gir de oss karakteren 5,32 der 6,0 er best. Når vi spør om hvor fornøyd de er med miljøtorgene, gir de oss karakteren 5,46 der 6 er best. Men også med slike tilbakemeldinger er det rom for forbedringer. Spesielt ser vi at utvidelse og bedre tilrettelegging på våre miljøtorg har mye å si for hvordan kunden oppfatter oss.

Et annet område som vi må forbedre oss på er tilgjengelighet på telefon. Til tider har vi svært mange henvendelser som gjelder kundeforhold, kildesortering, fakturaer og endringer i ruter. Når alt dette kommer på hverandre, kan vi være vanskelige å nå oss på telefonen. Derfor har vi også i 2014 jobbet meget iherdig med vår utadrettede kommunikasjon. Nye hjemmesider er tatt i bruk, og de brukes av Saltens innbyggere. Samtidig har vi over 5300 følgere på Facebook, som gjennom denne kanalen får oppdatering om Iris sin drift. Iris Nytt, som gis ut fire ganger i året, når alle våre kunder som ikke daglig bruker de nye media-plattformene.

Vi i Iris jobber målbevisst for å være en attraktiv arbeidsplass. Skal vi utvikle oss videre må Iris være en plass som tiltrekker seg flinke folk, og hvor folk ønsker å høre til. Vi er godt fornøyd med at vi har god søkning til ledige jobber på alle plan i bedriften. Å rekruttere rett folk med god kompetanse er noe av det viktigste vi gjør. Samtidig gir vi gode muligheter for kursing og etterutdanning. Et stort fokus på IA arbeid som gir lavt korttidsfravær, og tett oppfølging av langtidssykemeldte er krevende, men gir gode resultater både for ansatte og bedriften.

I 2014 har vi hatt offisiell åpning av vårt anlegg for rensing av sigevann fra deponiet på Vikan. Vi er det første anlegget i Nord-Norge som tilfredsstiller de nye kravene i EU-regelverket. Dette har vi fått til ved å utvikle egen teknologi. Dette føres nå videre ved at vi selger denne teknologien til andre som har behov for en effektiv og kostnadseffektiv renseløsning. For å gjennomføre denne satsningen ble Mivanor dannet på slutten av året. I tillegg til å engineere og levere renseløsninger, er Mivanor også kompetansebedrift på vurdering av forurensede masser, en tjeneste som er godt etterspurt med den byggeaktiviteten som er i Salten.

Underskuddet på driften i Iris Salten iks er et resultat av at selskapet i 2013 og 2014 ikke økte renovasjonsgebyret. Det var nødvendig for å få orden på selvkostregnskapet overfor våre kunder. Store deler av ubalansen i selvkost er rettet opp med det regnskapet som er lagt frem for 2014. I løpet av 2015 og 2016 skal dette være helt i balanse.

Datterselskapene i Iris legger frem svært gode resultater for 2014, og vi er stolte av å kunne bidra med utbytte både til fellesprosjekter under Iris-fondet, og til direkte utbytte til våre eiere. Alle selskapene bidrar til dette.
I 2014 gikk det 793 tonn avfall til deponi på Vikan. 27 766 tonn gikk til energigjenvinning i Sverige og i Trondheim, mens 30 417 tonn gikk til kompostering og gjenvinning. Miljøregnskapet som følger av de endringene som er gjort med kildesortering og gjenvinning siden 1994 viser at miljøet er den store vinneren, og det var jo også meningen.

 

Bodø 23. mars 2014.
Leif Magne Hjelseng
Administrerende direktør i Iris Salten IKS