Framtid

For å håndtere dagens oppgaver, og ikke minst morgendagens utfordringer, er det viktig for Iris-konsernet å ha ansatte med høy kompetanse på alle områder.
Iris Salten har som mål og til enhver tid ha minst én trainee fra Trainee Salten sammen med oss. Trainee Salten er et samarbeid mellom flere bedrifter i Bodø og Salten-regionen. Traineene tilbys et program på 21 måneder, hvor du får testet og utviklet din kompetanse i to - tre ulike bedrifter. Modulene har en varighet på syv måneder og innholdet vil variere ut fra bedriftenes behov og traineens kompetanse.

Målet er å trekke høyt utdannede til regionen. Trainee Salten sikter seg inn mot dem som har minst fem år fra universitet eller høgskole, og samtidig har et ønske om å bosette seg i regionen. Siden starten i 2008 har Iris tatt imot 8 traineer. Fire av disse, tre siviløkonomer og en sivilingeniør, er blitt ansatt i ulike jobber i konsernet.

• Øistein Aleksandersen etablerte som trainee Norsk Fiskeriretur AS, som han ble daglig leder for.
• Lene Brekken var i Iris i sju måneder der hun blant annet jobbet med HT Safe AS. Hun ble ansatt
  som prosjektleder i selskapet, og fra 1. mars 2012 som daglig leder.
• Robert Tarasz har jobbet som trainee i Iris Produksjon AS. I 2012 ble han fast ansatt i selskapet.
• Lena Andersen var trainee i Iris Salten i sju måneder, og ble i 2012 fast ansatt i Iris Retura AS.

Iris har i mange år satset på informasjon om miljøvern rettet mot barnehager og elever i grunnskolen.  Vi har organisert egne besøksopplegg med blant annet fokus på kildesortering.
Det har skjedd store endringer på avfallsområdet de siste årene. Etter at deponiforbudet trådde i kraft i 2009, blir avfallet håndtert og utnyttet på en helt annen måte enn tidligere. Blant annet blir restavfallet vårt omgjort til energi ved forbrenning.

Med bakgrunn i dette har vi endret fokus på satsingen mot barn og unge. I 2011 startet vi arbeidet med å bli en del av Newton Læringssenter i Mørkvedbukta i Bodø, som nå er under planlegging. Blir vi en del av senteret vil elevenes læring, opplevelse og forskning om avfall skje med basis i realfagene på et helt annet nivå enn tidligere. Dette blant annet fordi Iris er et viktig kompetansekonsern, som også i framtiden vil ha behov for å rekruttere ansatte med høy kompetanse blant annen innen realfag.