Rene strender

Strandaksjonen gjennomført i 2012 ble en gedigen suksess. Sammenlignet med året før, ble det en tidobling i mengden avfall som kom inn fra ulike strender i hele Salten.

Mange gjorde en fantastisk innsats for et reint Salten. Vi ble svært imponert over dugnadsgjengen på Rørstad i Sørfold, som samlet inn avfall i 270 gule sekker.

Aksjon Renere strender kom i gang i vår regi i 2011. Vi fikk inn 3000 kilo avfall som dugnadsgjenger hadde plukket opp på strendene, og plassert i gule sekker ved nærmeste kjørbare vei.
Retura Iris administrerer henting av sekkene på vegne av Iris Salten.

I 2012 ble ordningen mer kjent for folk flest gjennom annonser, presseomtaler og tv-innslag. Vi brukte også mye plass på vår egen hjemmeside for å fortelle om aksjonen.

Mengden avfall som kom inn i 2012 ble mange ganger mer enn hva vi hadde håpet på.

Retura Iris har beregnet at hver sekk inneholder 12 kilo avfall. Dette er er lagt til grunn for beregningene av total mengde.

Aksjon rene strender 2011  2012
Antall sekker inn til Iris  267 2671
Vekt i kilo 3204 32.046
Antall ordrer behandlet  17 108

Aksjon Renere strender er blitt lagt merke til. For Iris er det viktig å bidra til et reinere Salten utover ordinære renovasjonsordninger. På november-møtet til representantskapet, ble ordningen tatt opp som egen sak. Eierne vil at vi skal ha mer fokus på aksjonen og at det kan brukes inn til 300.000 kroner for å få enda mer avfall fra strendene i Salten, spesielt fra områder som ikke er lett å komme til.