Ytre miljø

Oppsamling av metangass fra deponiet brukes til oppvarming av varmt vann,som igjen brukes til oppvarming i de fleste bygningene på Vikan og avfallsvekta.

Det ble i 2012 produsert rundt 256 megawatt timer i vannkjelen, noe som ligger godt over energimengden i 2011 som var på 155 megawatt timer.

Gass fra deponiet inneholder ca 62% metan. Vi benytter 8 % av gassuttaket til å forsyne Vikan med varmt vann til oppvarming av bygninger og bilvekten. Overskytende gassmengde brennes i en stor fakkel for å redusere klimautslipp av karbondioksid. Karbondioksid har 21 ganger mindre effekt på den globale oppvarmingen enn tilsvarende mengder metangass.

Gassoppsamlingsanlegget suger gass ut fra deponiet, for deretter å behandle det. Anlegget var i bruk om lag 7500 timer i 2011 og 7248 timer i 2012.

Iris har som overordnet målsetting at de miljøpåvirkninger som følger av vår drift og våre løsninger ikke skal påføre neste generasjon økte miljøproblemer

Flygeavfall
Det oppstår en del flygeavfall i forbindelse med vår drift.  Vi plukker flygeavfall hver vår og vi har heller ikke i 2012 mottatt klager på flygeavfall.  Det er gjennomført en opprydding rundt anlegget vårt på Vikan.

Sigevannsutslipp
Med unntak av fjerde kvartal, er det foretatt analyser av sigevann, sigevannssedimenter, bekkevann oppstrøms og grunnvannsbrønner nedstrøms, på Vikan, slik vi er pålagt i vår konsesjon gitt av Fylkesmannen i Nordland.

På grunn av arbeider i forbindelse med etablering av renseanlegg for sigevannet fra deponiet, var det ikke mulig med å ta representative prøver av sigevannet i fjerde kvartal. I de øvrige prøveperiodene er det ikke registrert endringer i innholdet til sigevannet, sammenlignet med tidligere år.

Etter en lang utviklings- og designfase, ble arbeidet med renseanlegget iverksatt i august 2012. Det er støpt tre betongtanker under jorda, sør for jernbanelinjen. Arbeidet med denne delen ble avsluttet i desember 2012. Selve renseanlegget er en kombinasjon av ulike rensetrinn med de best tilgjengelige løsninger.

I oktober 2012 startet arbeidet i USA med å utvikle og bygge det kjemiske og mekanisek rensetrinnet. Dette er en unik løsning og skal leveres som containerløsning i løpet av februar 2013. Et avvanningsanlegg i form av en filterpresse som skal tørke våtslam som produseres under rensing av sigevann.

Renseanlegget skal være i fulldrift innen 15. mars 2013.

Måker og kråker
I 2012 ble det mottatt klage på forsøpling i Vatnvatnet ved at måker drar med seg avfall, spesielt fra kompostanlegget på Vikan. Det ble gjennomført en befaring der det ble observert større mengder med stormåker. Det er også avholdt møte med Vatnvatnet Velforening.

Tverlandet har de siste årene klaget på store ansamlinger av kråker som flyr fra Vikan og over Tverlandet hver kveld. Det ble på bakgrunn av dette satt i gang jakt på kråke inne på anlegget på Vikan. Det jaktes fortsatt på kråker på Vikan.

Lukt fra Vikan avfallsplass
Det er i 2012 registrert mindre lukt fra kompsteringsanlegg og deponi enn tidligere år. Lukt fra deponi og komposteringsanlegg vil alltid forekomme.  Når matavfall komposteres dannes det luktstoffer. I den daglige driften kjennes dette som "komposteringslukt" på anlegget. I forbindelse med større massehåndtering (flytting og sikting) kan det bli frigitt mer lukt.  Ved spesielle meteorologiske forhold, kan lukten spre seg som luktbobler.  Det kan derfor forekomme episoder hvor det registreres lukt fra komposteringsanlegget opp til flere kilometer fra behandlingsområdet. Registreringer foretatt siden juli, viser at slike episoder forekommer.

På deponiet oppstår det lukt under en rekke forskjellige forhold.  Det kan være lukt fra avfall som nylig har kommet inn eller det kan oppstå lukt som følge av fysiske og kjemiske endringer lenger ned i deponiet. Ut fra Vikans topografi og meteorologiske forhold, vil det tidvis forekomme lukt.  Denne observeres oftest på riksveien, men av og til også på andre områder. Iris har som mål at det ikke skal være sjenerende lukt der hvor folk bor. Enkelte dager med lukt på riksveien, er forhold som vi mener bør aksepteres.

Lukttabell
Sted Registreringer 2011 Registreringer 2012
Engmark barnehage 1 1
Furuhaugen 1 0
Hopen - Sildstengveien 11 3
Kjerran 3 0
Kvalvåg 6 4
Riksveien 27 10
Ørnstuva 7 0

Komposteringsanlegg
Mattilsynet gjennomførte i 2011 tilsyn ved vårt anlegg, og konkluderte med avvik ved dokumentering og gjennomføring av prøvetaking og temperaturovervåkning. Dette er blitt rettet opp i 2012.

Iris Produksjon har revidert driftsinstruksen og internkontrollsystemer for både kompostering av matavfall og avløpsslam, slik at vi nå har fullverdige metoder for overvåking av anlegget.

Investering i ny stjernesikt og kvern, har redusert avfallsmengden fra komposteringen og økt mengden kompostjord.

Tanker for bruk til slamavvanning er kommet på plass og vil bli tatt i bruk i 2013.