2015_Sosiale_media.png

Sosiale media


Vårt mål om å nå 7000 følgere på vår Facebookside i 2015 klarte vi 4. desember. Men antallet følgere er i seg selv ingen garanti for at vi når ut med informasjon. Det meste på Facebook handler om å skape engasjement gjennom å få flest mulig til å dele og like. Først da oppnår vi rekkevidde på postingene. 

Det mest populære innslaget på vår Facebook-side er fortsatt «Skrotfunn». Den store aktiviteten med likere og kommentarer til skrotfunnene, har bidratt til at vi i perioder har hatt enorm stor rekkevidde på våre innlegg. Også de som ikke like mye er blitt delt og likt. Det har med algoritmen Facebook bruker for spredning av innlegg.

Vi har i 2015 lagt ut 183 saker (poster) på Facebook. Av disse var 43 skrotfunn med rundt 60 gjenstander. På skrotfunnene hadde vi på det meste en rekkevidde på 50.100 personer.

"All time high" hadde vi når vi postet en konkurranse om gratis container fra Retura Iris, postingen endte med en rekkevidde på 81.000 personer!

I tillegg til "Skrotfunn" har Aksjon Reine Strender skapt stor trafikk på Facebook med mange postinger og bilder. 

Den daglige aktiviteten på Facebook variere selvfølgelig med ukedag, høytid, årstid og hva vi legger ut. Vi har hatt dager i 2015 der vi har vært nede i null unike brukere. På det meste har vi hatt 1827 unike brukere, som vi fikk 6. april på rekord-postingen til Retura.  
Med unik bruker menes personer som enten har likt eller kommentert innlegg, skrevet kommentar på veggen eller kommentert andres kommentarer på veggen eller skrevet kommentarer i meldingsboksen.

I tillegg til engasjementet knyttet til sakene vi har lagt ut på Facebook, har vi fått en rekke spørsmål både på veggen og som direktemeldinger om alt fra kildesortering til eierskifte. 

En viktig suksessfaktor er at vi har vært raskt ute med svar på spørsmål, enten de er kommet på egen statuslinje eller i innboksen. Denne svartjenesten tar kommunikasjonsansvarlig og ansatte i kundesenteret seg av.