Iris Service AS

Johnny Brovold
Stiftet: 2001
Antall ansatte: 29

Stadig flereborettslag og sameier samler opp avfallet i containere under bakken. Spesielt nye boligkompleks velger "under bakken-løsninger" for restavfall, matavfall og papiravfall.

Ved utgangen av 2012 deltok 2224 enkeltabonnenter i denne ordningen. Det utgjør 11 prosent av kundemassen som Iris Service betjener.

Iris Service utfører innsamling av alt husholdningsavfall i Bodø, Gildeskål og deler av Fauske kommune, på oppdrag fra Iris Salten. I tillegg utføres ulike tjenester for søsterbedriftene i Iris. Selskapet drifter alle Miljøtorg i Iris, bortsett fra Miljøtorget på Vikan, og har noen av sine inntekter fra videresalg av metall og næringselektro.

Visjon: Et reint Salten
Selskapets forretningsidé: Vi gjør det enkelt for folk å bli kvitt avfallet sitt.
Selskapets verdier: Serviceinnstilt, kvalitetsbevisst, effektiv og nyskapende.

Iris Service forbedret resultatet i 2012 og hadde for andre år på rad overskudd på driften. Mye av dette skyldes nedstrømsaktivitet (salg av avfall) fra miljøtorgene vi driver, og energiøkonomisering på Miljøtorgene.

Økning i pensjonskostnader har bidratt mest til at driftsutgiftene har gått noe opp i 2012.

Driften i Iris Service er effektivisert de siste årene, blant annet gjennom endret skiftkjøring i Bodø, og reduksjon av tre biler i arbeid. Færre skader på bilene og kunders eiendom, har ført til en reduksjon i reperasjonskostnadene på hele 22 prosent. Iris Service har også redusert energiforbruket på Miljøtorgene de siste to årene med 27 prosent.

Iris Service har bonusordning for sjåførene, som gir utbetaling hvert halvår for de som kjører skadefritt og ikke påfører kunder eller andre skade på eiendom.

For tredje året på rad har ingen ansatte i Iris Service hatt fravær på grunn av skader påført i arbeid.

Iris Service er et nonprofittselskap. Alt av overskudd og underskudd i selskapet føres inn i eget selvkostregnskap i morselskapet. Det sikrer at husholdningskundene våre ikke betaler mer for renovasjonen enn det faktisk koster. Selvkostregnskapet finnes under fanen Regnskap.