Retura Iris AS

Daglig leder:  Anders Tverbakk
Stiftet:  2001
Antall ansatte:  17
Eier:  Østbø AS (15,67 %), Retura Norge AS (4,33 %)

Selskapet forandret profil i 2012 fra Iris Retura til Retura Iris, og framstår i dag som et selskap i Retura-gruppen. Organisasjonen er styrket med to årsverk innen salg og utvikling for å gi våre kunder bedre oppfølging og gjennomgang av sine løsninger.

Retura Iris viser en fortsatt meget god utvikling. Omsetningen økte med 10,5 % i 2012 sammenlignet med 2011, mens resultatet er på samme nivå som året før.  Det er fortsatt høy aktivitet innen bygg og anlegg.

Retura Iris har hatt stort fokus på å annonsere containerløsninger mot privatmarkedet, noe som har gitt solid økning i utleie.

Selskapets visjon: Ditt avfall – vår jobb
Selskapets forretningsidé: Vi leverer helhetlige avfallsløsninger til folk og bedrifter i Nord-Norge.
Selskapets verdier: Solid, effektiv og nyskapende

Retura Iris AS er et kommersielt selskap eid av Iris Salten IKS, og tilbyr avfallsløsninger til næringslivet i Nord-Norge. Hovedmarkedsområde er Salten. Selskapet eier det meste av oppsamlingsmateriell som står hos næringslivskundene i Salten, og innsamling av avfall skjer både i egen regi, og ved hjelp av innleide transportører. Behandling av avfall og fellestjenester kjøpes av konsernet.

Samarbeidsavtalen med Universitetet i Nordland og Senter for økologisk økonomi og etikk, ble forlenget med tre nye år i 2012. Avtalen har en ramme på 1,2 millioner kroner.

Retura Iris hadde fire ulykker med personskader i 2012. En av disse var alvorlig og resulterte i sykefravær på 20 dager.