2015_Transport.png

Transport

Iris Service investerte i to nye hybrid-biler på slutten av 2015. Effekten av redusert drivstoff og CO2 vil først komme i 2016. Selskapet har imidlertid hatt god effekt av komprimering av restavfall, papp og plast på miljøtorgene. Det har gitt en reduksjon på 8635 kilometer. I tillegg har Iris Service redusert transporten i Gildeskål og distriktet i Bodø med 1749 kilometer etter innføring av trekammer-bil.

1314 vogntog fraktet avfall ut av Salten fra våre anlegg på Vikan og Fauske i 2014. Det er en betydelig nedgang, som skyldes at vi for første gang sendte avfall med båt fra Vikan i 2014. 3440 tonn flis ble sendt i to båtlaster til Sør-Sverige. Dermed ble transporten langs veiene fra Vikan til Sverige redusert med 160 vogntoglass.

Nedgangen fortsatte i 2015, da hele 12.464 tonn flis ble sendt med tre båtlaster fra Vikan. Totalt gikk det 1153 vogntog med avfall fra våre anlegg på Fauske og Vikan. Det er nedgang på 161 vogntog sammenlignet med 2014.

I 2015 forsatte vi ordningen med å sende restavfall med tog fra Bodø til Trondheim. Dette utgjorde rundt 425 vogntoglass. Ved å bruke bane for sending av restavfall og plast, og båt til flis, reduserte vi frakten på veiene ut av regionen med hele 750 vogntog! Dette tilsvarer forurensning fra rundt 500 personbiler med en årlig kjørelengden på 12.000 kilometer.

Iris Service henter inn husholdningsavfall i Bodø, Gildeskål og deler av Fauske, mens Retura Iris håndterer avfall fra næringslivet i Salten. Øvrig innhenting av husholdningsavfall i deler av Fauske, Sørfold, Saltdal, Beiarn, Meløy og Misvær/Skjerstad skjer i regi av av SB Transport. I Hamarøy og Steigen er Reno-Vest operatør.

Bilene til Iris Service og Retura Iris tilbakela en samlet distanse i 2015 på 417.633 kilometer. Det er en nedgang på vel 148.000 kilometer. Årsaken til den kraftige nedgang for Iris Service fra 2014 til 2015 skyldes at all kjøring fra miljøtorgene til Vikan er konkurranseutsatt og satt bort til private entreprenører. Men også Retura Iris har kjørt 55.000 kilometer mindre i 2015 sammenlignet med 2014. Dette skyldes i hovedsak effektivisering av oppdragene, og større volum på bilene.

Iris Service har endret registreringen av kjørte kilometer og tatt ut de bilene som ikke er direkte involvert i avfallshenting. For å få sammenlignbare tall vises her samlet kjørelengde de siste fem årene:

Samlet kjørlengde i kilometer Iris Service AS
2011 383.266
2012 249.418
2013 343.872
2014  310.585
2015 222.799

Retura Iris håndterte 24 357  tonn avfall i Salten 2015. Det er en økning på 966 tonn, eller 4,13 prosent, sammenlignet med 2014. Av dette transporterte Retura Iris selv 63 prosent, en økning på fire prosent fra 2014.

Iris Service kjørte inn 12 992 tonn ulike typer husholdningsavfall. Det er en nedgang på 684 tonn sammenlignet med 2014. Dette skyldes i hovedsak mindre oppdrag fra Retura på henting av matavfall.

2015_NOKKELTALL_Transport.png