23_Suksess-pa-Facebook.jpg

Sosiale media


Iris Salten har de siste årene forbedret hjemmesiden, slik at det skal være lett for kundene å finne fram til nyttig og nødvendig informasjon. I 2013 tok vi for alvor steget ut i de sosiale mediers verden med sterkere satsing på Facebook.


Vi startet året med 127 tilhengere på Facebook. Målet var å nå 3000 i 2013. Det klarte vi natt til 17. desember.
Satsingen på Facebook har vært en eventyrlig reise. Vi har fått en respons vi knapt kunne drømme om.

Med hjelp fra Riktig Spor ble vår side endret. Vi fikk inn logo, nytt bilde, ny informasjon og skikkelig drahjelp i starten. Utdeling av glass- og metallemballasjedunk uten lokk satte sinnene i kok hos kundene. Mange ga uttrykk for det på Facebook.
Vi tok debatten og ba etter hvert kundene om å si ja eller nei til lokk på Facebook. Det ga stor aktivitet og stadig nye likes. Vår sjef ga etter for presset fra kundene og la lokk på saken. Dermed begynte «snøballen» å rulle.

Vi har i 2013 lagt ut 144 saker (poster) på Facebook og fått hele 7175 likes på disse!
Her er de største prosjektene som vi har presentert i 2013:
● Ny henteordning for glass- og metallemballasje
● Leif Magne legger lokk på saken
● Tips om bruk av gulsekken
● Farlig avfall
● Skrotfunn
● Jakter på Miljødetektiv
● Ikke bruk Rema-poser til matavfall.
● Vi søker bleie-familier
● Er dere uskyldige?  – miljødetektiven på plass
● Strand-aksjonen - send oss bilder.
● Brettet seg til 10.000 kr
● Vinnere fotokonkurransene med diplom
● Lever alle typer tekstiler
● Kontrollerer dekk på alle vogntog
● Nå kommer julesekken
● Kundeundersøkelse

I tillegg til sakene vi har lagt ut, som er blitt kommentert, har vi fått en rekke spørsmål både på veggen og som meldinger om alt fra kildesortering til eierskifte. Spesielt Miljødetektivens aksjon ga stor trafikk.

For oss har det viktig å ha gode «saker» på FB som avler trafikk. Men like viktig er FB som arena for helt vanlige spørsmål om avfallsordningen. Vi derfor jevnlig lagt ut informasjon, og minnet våre tilhengere om, enkeltbudskap som gulsekk, manglende tømming, mottak av tekstiler osv.

En viktig suksessfaktor er at vi har vært raskt ute med svar på spørsmål, enten de er kommet på egen statuslinje eller i innboksen. Denne svartjenesten tar ansatte i Kundesenteret seg av.