Arsmelding_2014_Miljotorg.jpg

Miljøtorg

Det er viktig for oss å legge til rette for gode mottaksordninger på våre 11 miljøtorg. Derfor ble det i 2012 satt igang en storstilt oppgradering. Først ut var Miljøtorg Oppeid og Miljøtorg Misvær.
I 2014 ble det gjort en betydelig oppgradering av Miljøtorg Furulund i Steigen til 4,5 millioner kroner. Her er arealet utvidet og et nytt bygg for mottak av klær, elektronikk og farlig avfall er satt opp. Det er også investert i restavfallskomprimator som bidrar til en reduksjon i transporten av restavfall mellom Furulund og Vikan med 50 prosent. Det nye anlegget ble innviet tidlig i desember.

Arbeidet med oppgradering av Miljøtorg Fauske ble påbegynt i 2014. Dette arbeidet vil være ferdig i 2015.

Vi skal gjøre det enklet for folk i Salten å bli kvitt avfallet. Derfor ble det innført lørdagsåpent også ved våre miljøtorg i Beiarn, Misvær, på Vensmoen og på Tømmernes i 2014. I tillegg ble åpningstiden ved alle våre miljøtorg utenom Bodø utvidet på lørdager. Det har gitt umiddelbare resultater i økning i mottatt avfall.

For husholdninger blir det aller meste av avfallet hentet hjemme hos kundene. Avfall som kundene ikke kan legge i dunken, kan leveres på våre Miljøtorg. Med unntak av restavfall, kan privatkunder her levere sitt avfall gratis. Vi blir stadig bedre til å gi kunden mulighet til å sortere, noe som gir lavere pris for levering av avfall. Våre 11 miljøtorg tok imot nesten 26.000 tonn med avfall på miljøtorgene i 2014.

Andelen av avfallet som er levert av bedrifter, varierer på de ulike Miljøtorgene. Det meste av næringsavfall samles inn og behandles av Retura Iris, som plasserer containere og andre beholdere ute hos kunden, og tømmer disse ved behov. Slike tjenester kan også kjøpes av privatkunder, eksempelvis ved husoppussing.

Den siste store varianten av mottak av avfall er bedrifter som leverer avfall direkte på Vikan avfallsplass. Dette gjelder blant annet store mengder slam, industriavfall og jordmasser.

Med unntak av plast, som behandles og videresendes fra Miljøtorg Fauske, samt metall og elektronisk avfall som Miljøtorgene avsetter selv, havner alt av avfall på Vikan avfallsplass for videre behandling og avsetning. Husholdningsavfall samlet inn i distriktene mellomlagres ved flere av våre Miljøtorg, før det fraktes videre til Vikan. Det samme gjelder næringsavfall som Iris Service samler inn på oppdrag fra Retura Iris.