2015_Vare_selskaper_Retura_Iris.png

Anders Tverbakk
Stiftet:  2001
Antall ansatte:  19
Eier: Retura Norge AS (4,33 %)

Retura Iris AS er ett av fire datterselskap i Iris-konsernet. Vi leier arealer til kontor og oppstillingsplass for våre biler og vårt utstyr av Iris Salten IKS på Vikan avfallsplass i Bodø. I 2015 flyttet vi inn i nye, og tidsriktige lokaler. Vi håndterer alle typer avfall fra næringslivet i Salten, samt leverer tjenester utover den ordinære husholdningsrenovasjonen til privatmarkedet. I tillegg har vi ansvar for at alle sentrale Retura-avtaler blir håndtert i Nord-Norge.

I 2015 har flere av våre store kunder hatt avfallstjenestene ute på anbud. Vi har vunnet de fleste av disse, og gjennom dette sikret vår posisjon i markedet. Prisene på disse avtalene er hardt presset, noe som gir seg utslag i lavere omsetning på lik mengde avfall. Som en følge av dette, er resultatgraden noe redusert i forhold til året før.

Vi har en moderne og tidsriktig bilpark, og har i løpet av året utvidet vår egendrift. Vi har hatt fokus på oppgradering av innsamlingsutstyr (containere og større utstyr), noe som øker forventet levetid på dette utstyret.
Retura Iris er, som regionsselskap for Nord-Norge, fortsatt en aktiv støttespiller i utviklingen av Retura Norge.

Vi har hatt en stor økning på innsamling av farlig avfall, som er ett av våre satsingsområder. Mange av våre eksisterende kunder har blitt totalkunde og leverer nå alt avfall til oss. Fraksjoner med størst økning er maling, lim og lakk, Renas, elektronikk, hvitevarer og kabler, spillolje, blyakkumulatorer og småbatteri. Vi har laget sorteringsveiledere for farlig avfall og har hatt stort fokus på service og opplæring hos avfallsprodusenten.

Selskapets visjon: Avfallstjenester i verdensklasse - for et miljø i balanse.
Selskapets forretningsidé: Vi leverer trygge og effektive avfallsløsninger i hele Salten.
Selskapets verdier: Solid, effektiv og nyskapende

2015_NOKKELTALL_Retura-Iris.png