Transport

To av selskapene i Iris-konsernet eier egne biler. Iris Service har ved utgangen av 2011 11 renovasjonsbiler i drift. Disse innhenter alt avfall i Bodø, Gildeskål og deler av Fauske. Øvrig innhenting skjer av andre operatører på oppdrag fra Iris Salten IKS.  I tillegg har Iris Service 2 krokløftbiler i drift som i hovedsak betjener egne mottak. Iris Retura har ni biler.

Å samle inn avfall krever at vi kjører mye, men vi redusere våre utslipp ved stadig å forbedre hvordan vi gjennomfører innsamlingen, slik at vi kan redusere antall kjørte kilometer. I tillegg forsøker vi ha en så ny bilpark som mulig, med nye modeller som forurenser mindre. Ti av Iris Service sine elleve biler er tre år eller nyere. Tilsvarende tall for Iris Retura er seks av ni biler. Figurene til høyre viser hvor mange kilometer bilene fra Iris Service og Iris Retura har kjørt de tre siste år.

Hele 1528 vogntog fraktet avfall ut av Iris sine anlegg på Vikan og på Fauske i fjor. Disse vogntogene forurenser like mye som 1100 personbiler med en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer.

De ansatte i Iris Salten disponerer to el-biler som benyttes til alle typer mindre transportoppdrag i nærområdet.