Ytre miljø

Iris Salten har som miljømål at de miljøpåvirkninger som følger av Iris sin drift ikke skal påføre neste generasjon økte miljøproblemer.

Oppsamling av deponigass
På Vikan avfallsplass har vi gassoppsamling, avfakling og bruk av gass fra deponiet. Gass fra deponiet inneholder om lag 62% metan. Gjennom å samle opp metangass og brenne den slik at metan gjøres om til karbondioksid, reduseres klimaeffekten av utslippet fra deponiet enormt. Karbondioksyd har 21 ganger mindre effekt på den globale oppvarmingen enn tilsvarende mengder metangass.

I 2011 har vår egen bruk av deponigass økt, da vi nå benytter denne gassen til å varme opp avfallsvekten på Vikan avfallsplass. Til sammen benytter vi 5% av gassuttaket til å forsyne Vikan med varmt vann til oppvarming av bygninger og vekter.

Vårt gassoppsamlingsanlegg er et anlegg som suger gass ut fra deponiet, for så å behandle det. Anlegget var i bruk om lag 7500 timer i 2011, noe som er vesentlig bedre enn i 2010.

Flygeavfall
Det oppstår en del flygeavfall i forbindelse med vår drift.  Vi plukker flygeavfall hver vår og vi har i løpet av 2011 ikke mottatt klager på flygeavfall.   Det er gjennomført en oppryddingsrunde rundt anlegget vårt på Vikan.

Sigevannsutslipp
Det er foretatt analyser av sigevann, sigevannssedimenter, bekkevann og grunnvannsbrønner slik vi er pålagt i vår konsesjon gitt av Fylkesmannen i Nordland. I 2011 benyttet vi for første gang vårt nye system for prøvetaking av sigevann, og vi har gjennomført et stort kvalitetsarbeid innen prøvetaking, resultat- og risikovurdering de siste årene.

Dette arbeidet er gjennomført som et felles prosjekt mellom Iris Produksjon, Reno-Vest, Lofoten Avfallsselskap og Hålogaland Ressursselskap. En av våre traineer har vært ansvarlig for alt arbeidet for alle fire selskapene. Sigevannsmålingene skal blant annet danne grunnlag for valg av renseanlegg, og renseanlegget skal stå ferdig i 2012. Selve anlegget vil være en kombinasjon av ulike rensetrinn, som skal sikre at vi renser hele forurensningsspekteret i sigevannet.

I 2010-2011 ble det gjennomført en større resipientundersøkelse i områdene omkring vårt utslipp til Saltenfjorden.  Resultater fra denne undersøkelsen viser at forurensingen i fjorden utenfor Vikan har gått tilbake, og at det nå ikke er noen lokal forurensning på grunn av avrenning fra deponiet.

Måker og kråker
I 2011 ble det mottatt én klage på at stormåsen spiser grønn plast på Vikan og gulper opp dette i Vatnvatnet. Det ble gjennomført en befaring der det ikke ble observert måker eller grønn plast. Tverlandet har de siste årene klaget på store ansamlinger av kråker som flyr fra Vikan og over Tverlandet hver kveld. Det ble på bakgrunn av dette satt i gang jakt på kråke inne på anlegget på Vikan. Det jaktes fortsatt på kråker på Vikan.

Lukt fra Vikan avfallsplass
Lukt fra deponi og komposteringsanlegg vil alltid forekomme.  Når matavfall komposteres dannes det luktstoffer. I den daglige driften kjennes dette som "komposteringslukt" på anlegget. I forbindelse med større massehåndtering (flytting og sikting) kan det bli frigitt mer lukt.  Med rette meteorologiske forhold kan lukten spre seg som luktbobler.  Det kan derfor forekomme episoder hvor det registreres lukt fra komposteringsanlegget opp til flere kilometer fra behandlingsområdet. Registreringer foretatt siden juli viser at slike episoder forekommer.

På deponiet oppstår det lukt under en rekke forskjellige forhold.  Det kan være lukt fra avfall som nylig har kommet inn eller det kan oppstå lukt som følge av fysiske og kjemiske endringer lenger ned i deponiet. Ut fra Vikans topografi og meteorologiske forhold, vil det tidvis forekomme lukt.  Denne observeres oftest på riksveien, men av og til også på andre områder. Iris har som mål at det ikke skal være sjenerende lukt der hvor folk bor. Enkelte dager med lukt på riksveien, er forhold vi mener bør aksepteres.

Syv luktregistreringer for Ørnstuva i 2011, var én registrering mer enn målet på seks luktregistreringer. Sammenliknet med 2010 var det færre luktmeldinger. Totalt ble det sendt 56 luktmeldinger fra panelet i 2011, mot 74 året før. Det er nedgang på 25 %.

Tabellen viser at riksveien forbi Vikan (naturlig nok) har flest meldinger, mens Hopen har nest flest. Kvalvåg har sendt relativt mange meldinger i 2011, mot ingen i 2010.

Lukttabell 2011
Sted Antall registreringer
Engmark barnehage 1
Furuhaugen 1
Hopen - Sildstengveien 11
Kjerran 3
Kvalvåg 6
Riksveien 27
Ørnstuva 7

Komposteringsanlegg
Avfall som i forordningen EC 1774/202 omtales som catering waste (animalske biprodukter som ikke er egnet til humant konsum), kan behandles ved mottaket på Vikan. Mattilsynet gjennomførte i 2011 tilsyn ved vårt anlegg, og konkluderte med at vi hadde avvik når det gjelder dokumentering og gjennomføring av prøvetaking og temperaturovervåkning.

Iris Produksjon reviderer nå sin driftsinstruks og sine internkontrollsystemer for både kompostering av matavfall og avløpsslam, slik at de har fullverdige metoder for overvåking av anlegget, og at disse avvikene kan lukkes. Det skal blant annet i 2012 bygges et avvanningsanlegg som samtidig fungerer som slammottak.