2014 Årsmelding Iris Produksjon

Fredrik Korpe
Stiftet: 2006
Antall ansatte: 19
Eier: Norsk Fiskeriretur AS (40,45%), Rekom AS (4,45%)

2014 har vært et godt år for Iris Produksjon med fortsatt store mengder avfall inn til Vikan. Vi har aldri tidligere tatt imot så store mengder masser til vårt deponi.
Iris Produksjon har i 2014 for første gang sendt to båter med flis til forbrenning i Sverige, tilsvarende ca 150 vogntog. Prosjektet ble gjennomført uten noen uhell.

Det har vært et år med stor byggeaktivitet på vårt anleggsområde som har vært utfordrende, men flinke ansatte har klart å håndtere det på en formidabel måte.

Renseanlegget for sigevann ble godkjent av Fylkesmannen i 2014 og vi får ros for den jobb som er gjort med anlegget og den måten vi nå renser sigevannet fra vårt deponi.
Iris Produksjon har i 2014 bidratt til å øke kompetansen i Iris på Farlig Avfall gjennom en omfattende intern opplæring som bidrar til bedre forståelse og kunnskap om farlig avfall som daglig mottas på Iris sine Miljøtorg. I 2014 er det bygget et nytt bygg for farlig avfall som skal tas i bruk i 2015.

Vi har i 2014 hatt to traineer fra Trainee Salten, som bidratt til vår satsing på Miljørådgiving og Vannrensing. Denne virksomheten ble i 2014 utskilt i et nytt selskap, Mivanor AS, som blir et datterselskap til Iris Salten IKS. Mivanor skal drive med konsulenttjenester og engineering innenfor Vannrensing, Miljøkartlegging og Miljøsanering. Iris Produksjon er veldig stolt over denne satsing og ønsker Mivanor lykke til!

Iris Produksjon AS leier Vikan Avfallsplass av Iris Salten IKS, og håndterer alt avfall for Iris Salten og Retura Iris, samt for en rekke bedriftskunder i Salten, som lever avfall direkte til Vikan Avfallsplass. En viktig del av vår virksomhet er å finne gode avsetningskanaler for det vi tar inn til anlegget vårt. Iris Produksjon er et kommersielt selskap som konkurrerer i det åpne markedet.

Selskapets visjon: Nord-Norges fremste produksjonsbedrift på resirkulering av avfall.
Selskapets forretningsidé: Vi skal motta, behandle og avsette avfall med effektive og nyskapende løsninger for kunden.
Selskapets verdier: Raus, Effektiv og Nyskapende.

Under fanen Avfall og miljø kan du lese mer om mottak, bearbeiding og avsetning av vårt avfall.

2014_NOKKELTALL_Iris-Produksjon.png