2015_Prosjekter_2015.png

Prosjekter 2015

AKSJON REINE STRENDER
«Aksjon reine strender» har etter hvert blitt meget godt kjent i regionen og vi har stadig utvidet aksjonsområdet. I 2015 satte vi ut containere på tre øyer utenfor Bodø, som alle ble fylt med marint avfall.

Folk i Salten verner virkelig om sine favorittstrender. Resultatet for 2015 ble til slutt 35.144 kilo fra 113 ulike strender. Det er spesielt gledelig at mange skoleklasser, velforeninger og vennegjenger har gått sammen for å gjøre en felles innsats for et reint Salten.

I løpet av de fem årene vi har tatt ansvar for «Aksjon reine strender» i Salten, har vi fått inn over 100.000 kilo strandavfall fra 350 strender! Med et gjennomsnitt på åtte personer per ryddegjeng, har nærmere 3000 personer vært ute og ryddet i denne perioden. Det har vært viktig for oss å gjøre denne aksjonen til en dugnadsinnsats.

Vi har informert, tilrettelagt, skapt engasjement og tatt kostnadene ved aksjonen. Det har gitt resultater. Hovedmålet har vært reine strender i Salten. Men gjennom vårt arbeid har vi også bidratt til økt kunnskap om marin forsøpling, som er en stor trussel for livet i havet og strandsonen.

I 2015 fikk vi støtte fra Miljødirektoratet på 235.000 kroner. Det dekket alle våre kostander til transport og behandling av avfallet.

Aksjonen ble omtalt på våre side på Facebook, og web, der vi ukentlig presenterte statistikk. Vi kjørte kampanjeannonser på papir i AN, Saltenposten og Lokalavis Nord-Salten og web-annonser i an.no. Som tidligere har vi i 2015 har vi hatt et godt samarbeid med Bodø Havn. Vi har også støttet transport av avfall gjort av velforeninger fra øyer inn til fastlandet.

Aksjon rene strender 2011  2012 2013 2014 2015
Antall sekker inn til Iris  267 2671 1250 1200 2928
Vekt i kilo 3204 32.046 15.000 15.000 35.144
Antall ordrer behandlet  17 108 59 60 113

FARLIG AVFALL BYGG
Bygget for mottak og håndtering farlig avfall er etablert for å få en forsvarlig og effektiv behandling av de økende mengdene med farlig avfall som Iris Salten IKS og våre datterselskap tar imot og videresender.
Bygget inneholder et mottaksrom og et sortering/emballeringsrom, samt et stort ferdiglager som gjør det mulig for oss å sende ut hele trailere med både olje, maling og batterier. Dette gjør at vi oppnår bedre priser på store deler av det farlige avfallet vi tar imot.

De ansatte har gjort en svært god jobb for at fasilitetene skal bli så bra som mulig, og har tatt i bruk bygget på en svært flott måte. I budsjettet var det avsatt 10,6 millioner til bygget. Moldjord Maskin har etablert bygget, etter at Andreas Moan AS hadde gjort sprengningsarbeidene. Byggearbeidene er gjennomført uten større endringer og er ferdigstilt innenfor datoene som var satt i kontrakten. Prisen ble 10,494 millioner kroner, som var innenfor budsjettet. Iris er svært godt fornøyd med både byggesak, løsningsvalgene som ble gjort og kvaliteten på det ferdige bygget.

UTVIDELSE AV SORTERINGSHALL FOR PAPP OG PAPIR
Sorteringshallen er utvidet ved at det er lagt tak over arealet mellom gammel sorteringshall, og lager for ferdig presset papir og papp. Utvidelsen er på 1150 m2. Samtidig som bygget er blitt utvidet, er også gammelt sorteringsanlegg plukket ned, og ny stor presse installert. Grovsortering og pressing av plast er flyttet fra Fauske til Vikan.

Byggearbeidet, som ble gjort av Moldjord Maskin, ble gjennomført med en større endring da det var prosjektert alt for lav port på øvre plan.  Dette måtte omprosjekteres og medførte økte kostnader. For å redusere overskridelsen ble det gjennomført noen endringer underveis uten at dette reduserer kvaliteten på det ferdige bygget.

Bygget ble ferdigstilt i henhold til datoene som var satt i kontrakten. Iris er svært godt fornøyd med både byggesak, valgene som er gjort og kvaliteten på det ferdige bygget. Prisen på dette byggearbeidet ble 11,8 millioner kroner, noe som var 1,1 millioner over budsjett. Selv om hele sorteringshallen i flere måneder var under full ombygging klarte den flotte gjengen i papiravdelingen å ta unna alt avfallet som kom inn på imponerende vis.

CAMPUS VIKAN
I januar 2012 ble det i et internseminar bestemt at Iris-selskapene skulle utvikle seg videre under samme tak. Det innebærte at alle skulle ha kontorer på Vikan. Prosjektet har fra da av vært en del av økonomiplanen, og var allerede i 2013 lagt inn med en kostnad på 30 millioner kroner.

Rett før jul 2015 sto de nye kontorlokalene klare til innflytting. Prosjektet er gjennomført for rett i overkant av 28 millioner kroner, med noen gjenstående komplimenteringer. Sigbjørn Solheim har vært arkitekt for bygget, Geir Grimstad har vært prosjektleder og Fauske Bygg har vært totalentreprenør, og har gjort en svært god jobb.
Bygget har herre- og damegarderobe for ansatte i kjelleren, og tre kontoretasjer med til sammen 24 kontorer og tre møterom.

IRIS MILJØTORG FAUSKE
Iris har oppgradert Miljøtorg Fauske for nesten fire millioner kroner. Det er blitt langt enklere for kundene å levere avfallet ved at trafikken nå avvikles innenfor et mindre område. Spesielt godt mottatt blant kundene er etableringen av to selvbetjente vekter for restavfall, lik vektene som er på miljøtorg Vikan og miljøtoeg Bodø. Ved å bruke betalingskort belastes kunden for antall kilo som er kastet i containeren.

De endringene vi nå har gjort gir ansatte mer tid til veiledning. Iris Salten har brukt rundt 3,2 millioner kroner på oppgradering og 665.000 kroner på nye vekter.
Miljøtorg Fauske har også fått ny skilting i tråd med vår profil.

RETTSSAK OM BIOPOSER
Sen høst 2014 mottok vi en stor leveranse med bioposer som vi ikke kunne bruke fordi kvaliteten var for dårlig. På grunnlag av dette neket vi å betale for leveransen, og ble saksøkt av leverandør for det.  Sommeren 2015 var saken opp for retten, og vi ble fullt frifunnet, og tilkjent både dekning av saksomkostninger og utgifter som følge av mangelfull leveranse.

SKROTFUNN
Vi har også i 2015 hatt en fin økning på antall følgere på Facebook. Målet for året var 7000 tilhengere, noe vi passerte i desember. På grunn av stor aktivitet, knyttet først og fremst til «Skrotfunn», har vi stor rekkevidde også andre postinger.

Retura Iris sørget for «all time high» da de nådde 81.000 personer med postingen Gratis Retura-container. Dette er enormt bra og viser hvordan delinger, kommentarer og liker samlet gir en meget høy «rating».
I 2015 publiserte vi 43 «Skrotfunn». Interessen for våre «Skrotfunn» strekker seg langt utover Saltens grenser. Postingene bidrar ikke bare til å øke aktiviteten på Facebook, men også vårt omdømme som miljøbedrift.
Vi nådde nye høyder i 2015 der et enkelt «Skrotfunn» nådde 50.100 personer uten å bruke penger på annonsering!