Iris Produksjon AS

Daglig leder: Fredrik Korpe
Stiftet: 2006
Antall ansatte: 16
Eier: Norsk Fiskeriretur AS (35,55%), Ascas Miljø AS (34%), Rekom AS (4,45%)

Iris Produksjon AS leier Vikan Avfallsplass av Iris Salten IKS, og håndterer alt avfall for Iris Salten og Iris Retura, samt for en rekke bedriftskunder i Salten som lever avfall sitt direkte på Vikan Avfallsplass. En viktig del av vår virksomhet er å finne gode avsetningskanaler for det vi tar inn til anlegget vårt. Iris Produksjon er et kommersielt selskap som konkurrerer i det åpne markedet.

Selskapets visjon: Nord-Norges fremste kompetansebedrift på avfall og miljø.
Selskapets forretningsidé: Vi skal levere totalløsninger på avfall og miljø gjennom egne løsninger, og i samarbeid med andre.
Selskapets verdier: Solid, nyskapende og effektiv.

2011 har vært det mest lønnsomme året for Iris Produksjon noensinne. Et stort volum av avfall inn til Vikan, og et kompetent og erfarent personale, er de viktigste årsakene til det gode resultatet. En annen årsak er gode priser på papir, papp og stål. Det mest lønnsomme prosjektet i år er mottak av forurensede masser fra Kulturkvartalet. 2011 blir sannsynligvis det siste året med store mengder industriavfall fra SIC i Glomfjord, grunnet nedleggelsen av REC.

I 2011 har vi fortsatt planleggingen av byggingen av et renseanlegg for sigevann, for realisering i løpet av 2012. Det er besluttet å bygge et lagerbygg for avfallsdunker som ferdigstilles andre kvartal 2012.

Forbudet mot å deponere ordinært restavfall trådte i kraft fra 1.7 2009. Kun avfall som ikke kan leveres til forbrenningsanlegg blir nå deponert på vårt anlegg på Vikan. Iris Produksjon drifter det største komposteringsanlegget i Nord-Norge, med mottak av alt matavfall fra Salten, samt fra Harstad/Narvik-regionen. Under fanen Avfall og miljø kan du lese mer om mottak, bearbeiding og avsetning av vårt avfall.