06_Fra-vogntog-til-jernbane.jpg

Fredrik Korpe
Stiftet: 2006
Antall ansatte: 19
Eier: Norsk Fiskeriretur AS (40,45%), Ascas Miljø AS (34%), Rekom AS (4,45%)

2013 har vært et godt år for Iris Produksjon med fortsatt store mengder avfall inn til Vikan. Dette sammen med et kompetent og erfarent personale er de viktigste grunnene til det gode resultatet.

Det største og mest lønnsomme prosjektet i 2013 er mottak av forurensede masser fra Ramsund, som ble gjennomført sommeren 2013.

Vi har i 2013 hatt en nedgang i matavfall. Dette skyldes at HRS sa opp avtalen med oss. Vi mottar heller ikke noe industriavfall fra Glomfjord.

Renseanlegget for sigevann ble bygget ferdig og satt i drift i 2013. Det er også etablert to tanker for mottak av fett og ikke avvannet slam. Dette gir nye muligheter for komposteringsanlegget å motta mer slam enn tidligere.

Iris Produksjon har i 2013 satset på å styrke kompetansen innen farlig avfall, og har nå en sikkerhetsrådgiver som tar ansvaret for alle tre Iris-selskapene. Vedkommende har gjennomført intern kurs for alle som håndterer farlig avfall.

I 2014 vil det bli bygget nytt bygg for farlig avfall. Dette gir muligheter til å øke kapasiteten.

Vi har ansatt en trainee som skal bidra til økt satsingen på miljøkonsulent-virksomheten.

Iris Produksjon AS leier Vikan Avfallsplass av Iris Salten IKS, og håndterer alt avfall for Iris Salten og Retura Iris, samt for en rekke bedriftskunder i Salten som lever avfall direkte til Vikan Avfallsplass. En viktig del av vår virksomhet er å finne gode avsetningskanaler for det vi tar inn til anlegget vårt. Iris Produksjon er et kommersielt selskap som konkurrerer i det åpne markedet.

Selskapets visjon: Nord-Norges fremste kompetansebedrift på avfall og miljø.
Selskapets forretningsidé: Vi skal levere totalløsninger på avfall og miljø gjennom egne løsninger, og i samarbeid med andre.
Selskapets verdier: Solid, nyskapende og effektiv.

Under fanen Avfall og miljø kan du lese mer om mottak, bearbeiding og avsetning av vårt avfall.

NOKKELTALL_Iris-Produksjon.png