07_Suksess-i-Litauen.jpg

Daglig leder: Øistein Aleksandersen

Stiftet: 2008
Antall ansatte: 4
Eies av: Iris Produksjon AS 40,45 %, Lofoten Avfallselskap 19,00 %, Sørheim Holding 6,38 %, Egersund Group 34,17 %.

Nofir er et selskap som samler inn og demonterer kassert oppdretts- og fiskeriutstyr i Norge og Europa. Alt innsamlet materiale blir resirkulert.
Nofir har gjennom sin virksomhet i 2013 samlet inn til gjenvinning mer enn 3 800 tonn kassert redskap fra fiskeri- og oppdrettsnæringen i Norge og resten av Europa. Dette har spart miljøet for anslagsvis 7 600 tonn CO2-utslipp, samt redusert forbruket av olje på anslagsvis 7 600 tonn.

Nofir har et datterselskap i Litauen; UAB Nofir. Det aller meste av det vi samler inn blir sendt til Litauen for demontering og videre bearbeiding. I 2013 er det innkjøpt både garnpresse og giljotin til vårt Litauiske datterselskap. Dette skal gjøre de nedstrøms mulighetene for fraksjonene våre enda bedre enn før. Vi har besluttet å støtte opp om lokalmiljøet vårt i Litauen, og sponser derfor et lokalt barnehjem, samt et junior fotballag.

Nofir UAB, Litauen 2013
Driftsinntekter 12 947
Driftsresultat 1 774
Resultat før skatt 1 764
Resultat etter skatt 1 501

(tallene i tusen)

I 2013 kunne vi igjen starte innsamlingen og demonteringen av oppdrettsnøter, etter et langt opphold etter pålegg fra Klif. På tampen av 2013 har vi også funnet en løsning på å kunne resirkulere kraftig impregnerte oppdrettsnøter, noe som løser et stort avfallsproblem i Norge.

Nofir ble historisk i 2012 ved å bli det første norske selskapet som gjennom tidene mottar støtte fra EU gjennom programmet Eco Innovation. Støtten er på fem millioner over tre år, og ved utgangen av 2013 var prosjektet inne i sitt andre driftsår. I 2013 har vi tilsatt en egen ansatt som har som oppgave å reise rundt i Europa og samle inn brukt oppdretts- og fiskeriutstyr etter modell av slik vi gjør det i Norge. I 2013 har vi gjort anslag på Island, Scotland, Irland, Shetland, Danmark, Nederland og på Færøyene.

Selskapets visjon: Creating value of marine waste.
Selskapets forretningside: Europeisk returordning for kassert fiskeri- og oppdrettsredskap.

Nofir har også i 2013 samarbeidet med Fiskeridirektoratet i deres årlige opprenskingstokt langs kysten.  Det som samles inn og er i en slik tilstand at det kan gjenvinnes, blir gjenvunnet via Norsk Fiskeriretur.

I år gir vi deg en unik mulighet om du har lest denne årsmelding på nett. Lik Nofir på facebook og henvis til årsmeldingen vår i en kommentar, og du er med i trekningen av en liten overraskelse.

NOKKELTALL_Nofir.png