05_Godt-mottatt.jpg

Iris Service AS


Daglig leder:
 Johnny Brovold 
Stiftet: 2001 
Antall ansatte: 31

I februar etablerte Iris et nytt tilbud til husholdningene i Salten da vi startet innhenting av glass- og metallemballasje.
Husholdningene kunne levere denne nye fraksjonen seks ganger i 2013.

Deltakelse ved første innsamlingsrunde var stor da godt over 60 prosent deltok i ordningen.
Husholdninger kan velge mellom en 60 liters bøtte med håndtak eller en grønn 140 liters avfallsdunk på hjul.

Iris Service AS samler inn avfall i Bodø, Gildeskål og i deler av Fauske. Den totale mengden i 2013 var 13 563 tonn avfall fra husholdningene i disse områdene. Inkludert i tallet er 413 tonn glass- og metallemballasje. 

I tillegg til innsamling drifter Iris Salten alle miljøtorg i Iris, bortsett fra miljøtorget på Vikan.

Visjon: Et reint Salten
Selskapets forretningsidé: Vi gjør det enkelt for folk å bli kvitt avfallet sitt.
Selskapets verdier: Serviceinnstilt, kvalitetsbevisst, effektiv og nyskapende.

Iris Service hadde for tredje år på rad overskudd på driften. Mye av dette skyldes nedgang i behandlingskostnadene av farlig avfall og inntekter ved videresalg av avfallsfraksjoner.
Stadig flere nye og eksisterende borettslag samler avfallet opp under bakken. Ved utgangen av 2013 deltok 2628 husstander i denne ordningen.
Driften i Iris Service er effektivisert de siste årene, blant annet gjennom etablering av skiftkjøring i Bodø, og reduksjon av tre biler i transportoppdrag.

Komprimering av avfall på Miljøtorg, har redusert kjørt distanse inntil Vikan med 262 mil.
Iris Service har bonusordning for sjåførene som kjører skadefritt. I 2013 ble en av sjåførene hedret for skadefri kjøring i 3 år.

Iris Service er et nonprofittselskap. Alt av overskudd og underskudd i selskapet føres inn i eget selvkostregnskap i morselskapet. Det sikrer at husholdningskundene våre ikke betaler mer for renovasjonen enn det faktisk koster. Selvkostregnskapet finnes under fanen Regnskap.

 

NOKKELTALL_Iris-Service.png