Daglig leder: Monica Novik Tennfjord
Stiftet: 2001 
Antall ansatte: 51

Iris Service AS har ansvar for innsamling av alt husholdningsavfall i Salten. Dette skjer i egen regi og på kontrakt med entreprenør.
Selskapet drifter også alle 12 Miljøtorg som er lokalisert i kommunene i Salten.

2019 har vært et år preget av omstilling for Iris Service, etter at selskapet som driftet 12 345 abonnenter i distriktskommunene gikk konkurs.
Etter konkursen overtok Iris Service innsamlingen for alle disse abonnentene, og fikk 14 nye medarbeidere over natten. Det ble med det etablert en ny avdeling for innsamling i selskapet, med hovedbase på Fauske, hvor de nye medarbeiderne ble tilknyttet.  
Kommuneendringen i Nord-Salten der deler av Tysfjord kommune ble innlemmet i Hamarøy fra årsskiftet 2019/2020, førte til en økning på 370 abonnenter. Iris Service hadde med det 37500 husholdninger i hele Salten ved årsskiftet 2019/2020.  

Når det gjelder innsamlingen har anlegg under bakken hatt en videre vekst. 8 nye anlegg ble etablert i 2019 og 257 nye husholdningskunder ble tilknyttet anleggene. Iris Service har nå 4012 abonnenter på denne renovasjonsløsningen. Disse tilgangsstyrte fellesanleggene bringer også med seg stort potensiale som både vil effektivisere driften av innsamlingen, bringe inn mer data om innbyggernes avfallsvaner og gi rom tettere oppfølging av husholdningene. Alle nye boligkompleks og områder med tett bebyggelse tar nå i bruk denne type avfallsløsning. 

Til tross for store endringer internt har husholdningene i Salten fortsatt den gode jobben med sortering, og vi ser forbedringer fra 2018 til 2019. Når det gjelder innsamlingen fra husholdninger har kundene gått fra å levere 83,5 kg restavfall per innbygger i 2018 til 72,8 kg restavfall per innbygger i 2019. Også på miljøtorgene har restavfallsandelen gått ned fra en andel på 29,22 % i 2018 til 26,3 % i 2019. Samtidig ser vi en svært klar trend i at mengdene trevirke som leveres ved våre torg stadig øker. 

Nøkkeltall 2019
HvaInnsamling fra husholdningMiljøtorg
Restavfall pr. innbygger72,8 kg57,3 kg
Andel restavfall36,9 %26,3 %

 

Vi hadde en målsetning om å nå en restavfallsgrad fra husholdningene på under 35% i 2019. Vi kom nært, men er ikke helt i mål. Det målrettede arbeidet for at innbyggerne skal bli flinkere til å sortere og redusere sitt restavfall fortsetter ut i 2020, hvor vi vil også inkludere bærekraft og FNs bærekraftsmål som en viktig del av vårt arbeid. Viktige momenter i dette arbeidet som fortsetter ut i 2020 er ansvarlig forbruk, økt ombruk og bedre sortering.  

Iris Service AS har fokus på ytre miljø ved at alt avfallet som hentes på miljøtorgene komprimeres for å redusere antall lass som kjøres inn. Et lass komprimert avfall tilsvarer to lass ukomprimert avfall. I tillegg har selskapet strenge vedlikeholdsrutiner for å hindre utslipp. Tre hybrid renovasjonsbiler er også i drift som medfører en reduksjon på 12 tonn CO2 i året. 

Visjon: Et reint Salten
Forretningsidé: Vi gjør det enkelt for folk å bli kvitt avfallet sitt. 

Styret i Iris Service har beståytt av Leif Magne Hjelseng (styreleder), Turid Willumstad, Steinar Vaag, Hilde Pedersen, Ida Gudding Johnsen og Espen Angel (ansatterep.)