Fritidsrenovasjon

I dag inngår ikke renovasjon for hytter og fritidsboliger i den offentlige renovasjonsordningen i Salten, men Iris tilbyr en tjeneste for oppsamling av sekker områder der våre biler kjører forbi.
Løsningen for fritidsrenovasjon kalles «gulsekken». Denne kan kjøpes i dagligvarebutikker i Salten eller på miljøtorg, og settes ved vei hvor våre renovasjonsbiler kjører. Husk å knyte sekken godt igjen. Sekken rommer 100 liter og vekten må ikke overstige 20 kilo.Elektrisk avfall, batterier og annet farlig avfall skal ikke kastes i gulsekken. Dette avfallet skal leveres til nærmeste miljøtorg.
Gjeldende priser for gulsekken samt levering av restavfall på miljøtorg finner du her:
PRISLISTE HUSOLDNINGSRENOVASJON
Sortert avfall er gratis å levere til miljøtorget, også for fritidsboliger. Du må betale for restavfall, vinduer produsert etter 1990 (vinduer produsert før 1990 er farlig avfall, og dermed gratis) og dekk (utsalgssteder for dekk tar imot dekk gratis fordi de inngår i et eget retursystem).
Etablering av ny løsning for fritidsrenovasjon i Salten
Kommunene skal etter Forurensningsloven § 30 sørge for innsamling av husholdningsavfall. Avfall fra fritidsboliger regnes som husholdningsavfall, jf. Forurensningsloven § 27a første ledd. Dermed er det en lovpålagt oppgave for kommunen å samle inn avfall fra fritidsboliger, på lik linje med annet husholdningsavfall. Iris Salten er etablert av kommunene i Salten for å oppfylle pliktene og ansvaret kommunene har knyttet til husholdningsrenovasjon.
I de aller fleste kommuner i Norge eksisterer det en egen renovasjonsløsning for fritidsboliger som legger til rette for sortering, som følge av retningslinjer fra Miljødirektoratet og lovgivningen. Gulsekken er ikke en løsning som er tilstrekkelig for å oppfylle kravet om sortering av husholdningsavfall.
Derfor er det satt i gang et arbeid med å etablere fritidsrenovasjon i Salten. Iris Salten IKS og driftsselskapet Iris Service AS har etablert en prosjektgruppe som sammen med eierkommunene skal komme frem til en ny løsning. Denne skal være i tråd med Forurensningslovens § 34 og § 30 samt føringer fra Miljødirektoratet.
En ny løsning skal:
• Legge til rette for sortering og redusere mengden restavfall, slik at mest mulig av avfallet kan gå til gjenvinning
• Bidra til oppnåelse av kommunale, regionale og nasjonale mål knyttet til miljø og avfallshåndtering
• Få bukt med forsøpling fra gulsekker / at avfall havner i naturen
Status og fremdrift
Det er ikke satt et endelig tidspunkt for utrullingen av en egen renovasjonsløsning for fritidsboliger. Før man er kommet så langt er det flere viktige elementer som skal jobbes med.
I samarbeid med kommunene arbeides det med å gjøre endringer i renovasjonsforskriften for Salten. Den gjeldende forskriften for regionen inneholder ikke et eget kapittel for avfall fra fritidsrenovasjon. Det ble dermed utformet et forslag til ny renovasjonsforskrift for Salten, der det er lagt til et kapittel som beskriver et overordnet ansvar for å legge til rette for inkluderer. I tillegg utarbeides det tilhørende retningslinjer til forskriften.
Et forslag til ny forskrift ble 1.desember 2022 lagt ut for høring. For at en ny renovasjonsforskrift for Salten skal kunne være gyldig må den vedtas av Representantskapet, den øverste myndigheten i Iris som består av representanter fra alle kommunene, og den må godkjennes av det enkelte kommunestyre i alle kommunene.
Dette arbeidet er utsatt, og det arbeides nå med en ny, revidert renovasjonsforskrift.
Testing av ulike løsninger for fritidsrenovasjon og gebyrstruktur
Den nye forskriften må først godkjennes av kommunene, deretter vil det videre arbeidet bestå i å finne en god og kostnadseffektiv løsning for innsamling av avfall fra fritidsboliger. Det er gjort et forarbeid med å kartlegge løsninger som finnes i andre kommuner i Norge i dag. Deretter skal man gjennom en testperiode finne ut hva som vil være den mest egnende løsningen for fritidsboliger i Salten.
I Salten har vi om lag 12 000 fritidsboliger. Den vanligste løsningen for regioner som ligner på Salten, er felles containere ved inn-/utfartsårer til områder med fritidsboliger.
Hva den endelige løsningen blir for Salten er ikke bestemt. Hvis forskriften blir godkjent, vil i løpet av 2024 sette i gang med en test av ulike løsninger for oppsamling i tre Salten-kommuner: Fauske, Beiarn og Gildeskål.
Det vil si at man tidligst vil kunne få etablert en løsning for fritidsrenovasjon i løpet av 2025 i Salten. En gebyrstruktur/prismodell må også settes opp. Denne strukturen skal følge den løsningen som foreslås for fritidsrenovasjon og gjelder kun eiere av fritidsboliger. Prismodellen må godkjennes av Representantskapet, eiermøtet til Iris Salten IKS, før den trer i kraft.
Dialogmøter og innspill fra eierkommuner
En viktig del av prosjektet er involvering av våre eierkommuner og abonnenter i vurderingen og etableringen av løsninger. Involveringen gjøres gjennom møter med kommunestyrer, saksfremlegg for representantskap og styret i Iris Salten.
I 2024 har IRIS tett dialog med kommunene for å få innspill til hvordan de mener at fritidsrenovasjon best kan implementeres. I innspillmøtene er tematikken fysisk plassering, tekniske fasiliteter, gebyrmodeller, kommunikasjon, og ambisjonsnivå. Det er essensielt at representanter fra kommunene bidrar med sin kompetanse om hvordan fasiliteter for fritidsrenovasjon bør løses. Det er et felles ønske fra alle parter om at løsningene gjøres så kostnadseffektivt og hensiktsmessig som mulig, Det er også enighet om at ikke skal bygges for mange fasiliteter i startfasen, men at tilbudet heller oppskaleres i tråd med avfallsmengde.
Juridiske rammer og krav fra myndigheter
Forurensingsloven fastsetter at kommunen er forpliktet til å samle inn avfall fra alle eiendommer. I Salten har kommunene gått sammen og etablert Iris for å ta oppfylle denne plikten.
Forurensningslovens § 34. (avfallsgebyr) slår fast at kommunene skal sette gebyrer til dekning av kostnader forbundet med avfallssektoren. Kostnadene skal fullt dekkes inn gjennom gebyrene, og gebyret bør være differensiert for å bidra til avfallsreduksjon og økt gjenvinning.
Videre fastslår Miljødirektoratet at det er en lovpålagt oppgave for kommunene å samle inn avfall fra fritidseiendommer på lik linje med annet husholdningsavfall jf. Forurensningsloven § 30 første ledd. Det innebærer at fritidsboliger også er gebyrpliktige. Gebyret skal dekke kommunens kostnader forbundet med håndtering av det samlede avfallsmengden fra fritidsboliger, og kan dermed ikke gjenspeile den faktiske bruken den enkelte hytteeier har / i hvor stor grad man benytter seg av tilbudet.
Det vil være anledning til å fastsette et redusert gebyr, dersom det er forbundet med lavere årlige kostnader å samle inn avfall fra fritidsboligene dette gjelder. Det er ikke anledning til å fastsette lavere avfallsgebyr for eiere av fritidsboliger som har fast bosted i kommunen, enn for eiere av fritidsboliger som har fast bosted i en annen kommune. Gebyret for fritidsrenovasjon, i likhet med det ordinære husholdningsrenovasjonsgebyret, følger eiendommen. Skifter eiendommen eier, endres ikke renovasjonsgebyret til eiendommen. Det som er avgjørende er altså om boligen er tatt i bruk som fritidsbolig, ikke hvor eieren bor til daglig.