Huskeliste til gjennomføring av bruktmarked
Fra opprigging til nedrigg av loppemarked eller bruktmarked – her er din komplette huskeliste for å sikre en sømløs og vellykket gjennomføring.
Selve gjennomføringen
Til deg som er arrangør
Opprigg:
-
Sørg for at alt nødvendig utstyr er på plass, og sjekk at det står støtt. Har man bord med telt er det viktig å sjekke at teltene er tilstrekkelig festet, slik at det ikke blåser ved vind, eller at utsalgsvarer står utsatt for regn.
-
På forhånd kan det være lurt å følge et planlagt oppsett av området/lokalet. På den måten har du best tenkt gjennom hvor salgsboder skal stå, kaféområder,sittegrupper, prøverom, toaletter osv.
-
Ved bruk av lys- og lydutstyr, sørg for at dette virker som det skal med lys- og lydsjekk.
-
Plasser ut nødvendig informasjonsmateriell hensiktsmessig i lokalet/området, eller på den enkelte salgsbod.
Vær tilgjengelig:
-
Som arrangør skal du være tilgjengelig for å håndtere eventuelle problemer som måtte oppstå. Folk bør vite hvordan de raskt kan få tak i deg, f.eks. via telefon.
-
Ha et klart system for hvordan deltakere, utstillere, eller frivillige kan komme i kontakt med deg, eller andre nøkkelpersoner på arrangementet.
Dokumenter begivenheten:
-
Få noen til å ta bilder av arrangementet ditt, eller gjør det selv. Underveis i arrangementet kan det også være lurt å laste opp bilder og videosnutter på sosiale medier og i selve arrangementet.
-
Har du sendt ut pressemelding kan du også vurdere å ringe presse for å invitere dem igjen.
5 tips til deg som skal ha salgsbod:
-
Vær forberedt: Bestill standplass tidlig og organiser gjerne varene dine i forkant for å spare tid og stress på selve markedsdagen. Sjekk ut om du må ha med deg alt av utstyr selv, eller om dette er tilgjengelig på stedet.
-
Bestem deg for priser: Det er lurt å ha tenkt gjennom priser på forhånd. Disse bør også komme tydelig frem på varene dine. Tenk også gjennom hva som er den minste prisen du er villig til å gå med på. Det er ikke uvanlig at folk prøver å prute.
-
Vær kreativ: En attraktiv varepresentasjon og tilstedeværelse øker sannsynligheten for salg. Tenk gjennom hvordan du skal organisere det du selger slik at det blir lettere for kunder å orientere seg. Bruk gjerne samlekasser med forskjellige prisnivåer for å tiltrekke kundenes oppmerksomhet og spare plass. Oppheng kan være en bedre måte å vise frem klær på, fremfor å legge det sammenbrettet ut på et bord.
-
Velg salgsvarer med omhu: Sørg for at alle varer er rene, pene og i god stand. Et kontrollspørsmål kan være; “Ville jeg kjøpt denne varen selv?”.
-
Betalingsløsninger: Det er ikke alle som har muligheten til å betale med Vipps. Det kan derfor være lurt å ha med vekslepenger og noe trygt å ha pengene i, dersom noen ønsker å betale med kontanter. Har du tilgang til strøm og har egen kortterminal er det et godt alternativ.
Etter arrangementets slutt
Nedrigg:
Etter at arrangementet er avsluttet, vil det første trinnet være nedrigging. Dette innebærer demontering av boder, rydding av området, og returnering av eventuelt leid utstyr. Husk å ta hånd om eget søppel!
Hva med det som blir igjen?
Hver enkelt selger er ansvarlig for sitt varelager, også etter arrangementets slutt. Det kan være lurt å avtale med en bruktbutikk, en ideell organisasjon o.l. om de ønsker å overta overskuddsvarene fra arrangementet. De kan enten hente det ved arrangementets slutt, eller at du som arrangør/selger kan levere på et gitt bringepunkt. Alternativet er å ta vare på det som er igjen, og forsøke å selge, bytte eller gi det bort ved en senere anledning.
Informere om resultat:
Etter arrangementet, er det også viktig å informere om resultatet, både for å oppdatere deltakerne og for å skape interesse for fremtidige arrangementer. Dette kan innebære å dele bilder eller filmer fra arrangementet, enten på sosiale medier, i en e-post, eller på selve arrangementet.
Takke alle for bidrag og deltakelse:
Til slutt, husk å takke alle for deres bidrag og deltakelse. Dette inkluderer både selgere, kjøpere, frivillige og eventuelle sponsorer. Deres innsats og støtte er nøkkelen til arrangementets suksess.
Hva kan vi i Iris hjelpe deg med?
Iris kan støtte deg gjennom hele prosessen. Vi gir deg tips og triks til hvordan du kan arrangere et vellykket bruktmarked, samt maler for markedsføring og gjennomføring.
Har du spørsmål om hvordan du skal gjennomføre et bruktmarked der du bor? Ta gjerne kontakt med Carina Rist i Iris Salten, e-post carina.rist@iris-salten.no eller mobil: 95066845, så hjelper vi deg videre.
Sammen skaper vi fremtiden!